Sacharido-proteinové koncentráty typu Gainer slouží k dosažení správné tělesné váhy jak u všech sportovců, tak u běžné populace. Gainery díky svým vyváženým nutričním hodnotám dočasně nahrazují jedno jídlo denně. Gainery slouží sportovcům díky zvýšení energetického zisku k vyšším výkonům a získání síly, která je nezbytná pro nárůst svalové hmoty. Gainery se rovněž používají v objemovém tréninku při zvyšování tělesné váhy, svalové hmoty a síly. Výběr gaineru a množství přizpůsobíme v závislosti na tělesné váze a požadovaným přírůstkům aktivní svalové hmoty. Po ukončení tréninku jsou gainery vhodné pro doplnění glykogenových zásob a tím snížení únavy a urychlení regenerace.

Sacharidy večer? Raději zapomeňte! Při hubnutí určitě…

Je obecně známé, ale bohužel málo aplikované, že sladké by nemělo patřit do večerních jídel. Kromě jídelníčku sportovců, tedy i v případě běžné populace včetně té části, která se snaží o redukci hmotnosti, platí, že v pozdních odpoledních a večerních jídlech bychom se měli vyvarovat nejen sladkému, ale nejlépe veškerým sacharidům. Důvodů k tomuto doporučení je více – rychle uvolněná energie probudí organismus, růst tukových zásob a potlačení autoregeneračních funkcí organismu.

Sacharidy disponují nejrychleji vstřebatelnou energií ze všech živin přijímaných potravou. V jednom gramu sacharidů je sice o více než polovinu méně energie než v případě tuků (1 gram sacharidů obsahuje 4 kcal, 1 gram tuků 9 kcal), nicméně organismus dokáže energii uloženou v sacharidech vytěžit velmi rychle (v případě jednoduchých sacharidů), nebo o něco pomaleji (u složitějších sacharidů škrobové povahy), ale přesto je to vždy rychleji, než v případě využití energie z přijatých tuků.

Sacharidy přijaté pozdě odpoledne či večer organismus zpracuje stejně, jako kdykoliv jindy v průběhu dne. To znamená, že sacharidy přijaté potravou se v ústech a dále v trávicím traktu rozloží na jednoduché sacharidy, které vstoupí do krve, kde zvýší hladinu krevního cukru. Na to zareaguje slinivka břišní a vyloučí odpovídající množství inzulinu, aby tento hormon vrátil hladinu krevního cukru do normálu a zároveň, aby přebytečný krevní cukr někam uklidil. V případě, že se tak stane v průběhu dne či po sportovní aktivitě, je přebytečná energie uložena do svalů ve formě glykogenu, či je využita pro pokrytí běžných činností v rámci denního programu. Večer však máme problém.

Spousta energie vyloučené ze sacharidů zároveň vyvolá v organismu stimulační proces, neboť vyšší hladina krevního cukru jakoby probudí organismus, což je i efekt, s nímž pracují různé energetické stimulanty. Avšak večer není energetická stimulace vůbec žádoucí, naopak tělo je v rámci svých biorytmů připraveno na postupné uklidňování a přípravu k odpočinku. To je tedy první problém večerního příjmu sacharidů – aktivuje organismus místo toho, abychom využili jeho přirozenou přípravu na klidný spánek. Z toho pak mohou pramenit divoké sny či neklid v průběhu noci.

Přijetím sacharidů večer jsme tedy nejen probudili tělo, ale zároveň přijali mnoho energie, která se musí nějak zpracovat. Jelikož naše fyzická aktivita večer není nijak valná, tak tělo nemá příliš možností, kam energii uložit – zásoby glykogenu ve svalech i játrech jsou zaplněné, žádná fyzická aktivita, při níž by se dala energie využít, rovněž neprobíhá… Jedinou možností, jak se s přebytkem energie vypořádat, je uložit ji do tukových zásob.

Druhým problémem je tedy vysoký příjem energie, kterou je nemožné využít jinak, než navýšením tukových zásob.
Často opomíjeným důvodem, proč bychom se měli večerním sacharidům spíše vyhýbat, je přirozená autoregenerační schopnost organismu. Postupným vývojem dospěl člověk k tomu, že spánek je důležitý i pro regenerační a opravné procesy například poškozených svalových vláken apod. Jelikož tyto operace jsou poměrně náročné, vyžaduje k tomu tělo klid v podobě tvrdého spánku a dostatek energie, kterou bere z tuků. Což je vhodná příležitost, jak se nějakých tuků zbavit „bez práce“. Jedinou podmínkou je, abychom nebránili v práci hormonu, který má toto vše především na starosti. Tím hormonem je tzv. růstový hormon. A jeho blahodárné funkce pro náš organismus může paralyzovat, mimo jiné, i vysoká hladina krevního cukru. To je ale věc, kterou snězení nevhodných sacharidů večer vyvolá. Výsledkem je potlačení autoregeneračních procesů organismu a vysoká hladinu krevního cukru večer tak má na svědomí, kromě spánku tzv. „na vodě“, i negativní vliv na pokles tukových rezerv.
Když tedy přijímáme sacharidy večer, vyvoláme zvýšení hladiny krevního cukru. Ta potlačí uvolnění růstového hormonu a neproběhnou tak regenerační ani opravné procesy v organismu, které by jinak využily pro tuto práci energii z tuků. Tyto procesy neproběhnou, naše tělo se dostatečně nezregeneruje a do druhého dne se probouzí unavené. Únava je o to větší, že večerní uvolněná energie ze sacharidů probudila organismus a ten nevěděl, zda má spát, či být aktivní, proto ani spánek nebyl příliš hluboký. A jelikož tělo nedokázalo přijatou energii využít jinak, uložilo ji ve formě tukových zásob. Takže místo toho, abychom tuky využili pro regeneraci a odpočinek během klidného spánku, snědením večerních sacharidů jsme přispěli k navýšení jejich zásoby. Dost důvodů k tomu, abychom se večerním sacharidovým jídlům spíše vyhýbali, ne?




Košík  

Žádné zboží

Poštovné 0,00 Kč
Celkem 0,00 Kč

K pokladně

Slevy

Aktuálně nejsou žádné slevy

QR

Vyberte si z námi doporučovaných výrobců:


Aminostar, MaxxWin, Natura, Nominal, Nutrend, RAKYT, VITALAND.

To vše a mnohé další naleznete v naší prodejnĕ Vitaland v ulici Palackého 105, Trutnov.



Internetová stránka využívá soubory cookies, které usnadňují procházení e-shopu. K dalšímu zpracování získaných dat u nás nedochází.